Сабақтың тақырыбы: Holidays

Сабақтың тақырыбы: Holidays

Сабақтың мақсаты:  Өтілген рleasure, holidays, postcards, decorate т.б. жаңа сөздерді қайталау, «holidays» тақырыбындағы мәтінімен жұмыс түрлері, ағылшын“Merry Christmas” және қазақ “Nauryz” мейрамдарын салыстыру және ұқсастықтарын ажырату, әртүрлі тапсырмалар арқылы білім деңгейлерін тексеру.

Сабақтың міндеттері:

        Білімділік:         1) Өтілген жаңа сөздерді қайталау, «holidays» мәтіндерімен

                                   жұмыс түрлерін, әртүрлі тапсырмалар  беру арқылы бекіту.

2) Ауыз – екі сөйлеуде өтілген материалдарды қолдану

Дамытушылық:1) Оқушылардың сөздік қорларын молайту, ой — өрістерін,

                               дүниетанымын кеңейту.

2) Оқушылардың мәтінді тыңдап түсіну, аудару, оқу

дағдыларын жетілдіру.

3) Оқушылардың шығармашылық қабілеттерін дамыту.

4) Оқушылардың сұрақ – жауап, ауыз – екі сөйлеу арқылы

сөйлеу мәдениетін жетілдіру.

Тәрбиелік:           Туған ел және шетел дәстүрін таныстыру,ұйымшылдыққа, іскерлікке, белсенділікке тәрбиелеу.

 

Сабақтың түрі: аралас

 

Сабақтың әдіс – тәсілі: оқушыларды өздігінен жұмыс істеуге ұйымдастыру

 

Техникалық құрал: интерактивті тақта, электронды оқулық.

 

Көрнекіліктер:  Жыл мезгілі бейнеленген суреттер, үлестірмелі карточкалар, бағалауға арналған әр түрлі жетондар.

 

Әдебиеттер: Ағылшын тілі, 8 кл, Кузнецова Т.Д., қосымша әдістемелік әдебиеттер жинағы, электронды оқулық.

Пән аралық байланыс: Әдебиет, сурет, табиғаттану.

Сабақтың жоспары:

І. Ұйымдастыру кезеңі.

ІІ. Фонетикалық жаттығу жұмысы.

ІІІ. Үй тапсырмасын тексеру.

ІҮ. Жаңа сабақты хабарлау.

Ү.   Практикалық тапсырмалар.

ҮІ. Қорытынды.

ҮІІ. Үй тапсырмасы.

ҮІІІ. Бағалау

 

 

Сабақ құрлысы

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І.Қызығушылық-ты ояту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ.

Мағына-ны тану

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.

Ой-толғаныс

 

Кезеңдері-

 Stages

 

1.Org. moment:

1)greetings;

2)marking absentus;

 

 

 

 

 

 

ІІ.Speech

drill:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ.Phonetic drill:

 

 

ІV.Checking up home-task:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.Giving information:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YI.Рractical

task:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YII.Consolidation:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YIII. Settinq the h/ task:

 

IX.Giving

marks:

 

X.Conclusion

 

 

Іс-әрекет-Activity

T-CL-Good Morning, boys and girls! How are you? Are you fine today? OK!

T-CL-Who is on duty today? Who is absent today in class?

T-CL-What date is it today ?

What day is it today ?

What is the weather like today?

Do you like such kind of weather ?

How many seasons are there in a year?

What season is it now?

Do you like winter?

What kind of holidays are there in winter ?

T-CL-Today we will learn the new tongue-twister .It is a rhyme.

•     I like the bells on Christmas Day

          Their old familiar cards play                                                

          And wild and sweet                                                 

            The words repeat

T-CL-Repeat it  after me.

Repeat it one more time.

T-CL-What was your home-task for today?

-To write a composition a pleasure of life.

(Бүгінгі сабақта екі топ жұмыс жасайды, топ басшылары болады, яғни спикерлер, топ басшыларының алдына бағалау парақтары беріледі. )

 

 

T-CL-Now, I’ll begin our lesson with some information about holidays.

 

Сабақтың тақырыбы: «Holidays» .

Сабақтың мақсаты:

•     Өтілген рleasure, holidays, postcards, decorate т.б. жаңа сөздерді қайталау, «holidays» тақырыбындағы мәтінімен жұмыс түрлері, ағылшын“Merry Christmas” және қазақ “Nauryz”  мейрамдарын салыстыру және ұқсастықтарын ажырату, әртүрлі тапсырмалар арқылы білім деңгейлеріңді тексеру.

Holidays

People in every country holidays. Although “holiday” means             ‘the holly day’. There are only 6 public holidays a year in Great Britain ,that is days on which people need not to go for  work. They are: Christmas Day , Boxing  Day , Good Friday, Easter Monday, Spring Bank Holiday and last   Summer Bank Holiday. In Scotland the New Year s Day Is also a public holiday  And in Kazakhstan there are only 10 public holidays, such as: Mother s Day, Victory Day ,

Republic Day, the Day of  Constitution , Independence Day,

the New Year s Day,  Ait , Nauryz  Kuni, etc.

 

 

( Оқушылар дәптерге көшіріп алады)

 

I- Task
Бір айналым сөйлесу

How many words do you know ?

Write down new words about holidays .

II- Task

Электронды оқулықпен жұмыс

T-Today we  will speak about  holidays , that is about Christmas in Great Britain and Nauryz in Kazakhstan.

III- Task

I-group                                             IІ-group

You must tell us about

English holidays

to read,

to translate

You must tell us about Kazakh holidays about Nauryz

To read

to translate

Nauryz

The holiday of spring is called Nauriz in Kazakhstan.

On March 22-nd people from villages come to cities to celebrate Nauryz. Nowadays Nauryz is celebrated by everybody  in the country  irrespective of religion, nationality and age. Families, help one another on constructing a “yurt” wish is the Traditional Kazakh home.

When the holiday comes, the Kazakhs usually put on their festive clothes, pay, visits to each other, exchange congratulations, best wishes of well-being and good luck in the coming year.

People say: “You  had better leave a tree after yourself than a herd”, and that  is why, traditionally, people plant trees, bushes and flowers on this day

The women treat everyday with dairy products made of milk: ayran, shubat, curt The traditional dish is Naurys Kozheh.It contains seven ingredients: water, salt, bat blowr , cereal (rise, corn, wheat) and milk they symbolize joy, lucr , wisdom, health, wealth , development and Heavenly mutation.

At the end of the meal you will listen to musicians playing domburas, hobuz .

T-CL-I’ll ask you some questions of this kind:

1.What kind of holiday is Christmas and Nauryz ?

2.When are they celebrated ?

3.What are the English or Kazakh traditional dishes ?

4.How do they decorate their houses in holiday ?

5.What other important features of Christmas or Nauryz do you know ?    -and you try to answer them. Please, you are welcome!

T-CL-Boys and Girls, as we have understood,  English people give to each other Christmas  presents and send the thanks giving postcards for them who give the gift. Now you will  try to make  the Christmas post-cards and address it to your friends.

IY — Task

Write down holiday postcards each other using following words

Christmas Day ,New Year s Day,

Nauryz Holiday, I, wish you, for present,

give, thank you, celebrate, health, good luck, many happy returns, happy, brighten, warmth, gladness, nice da

Y- Task  T-CL-what  have we learn in this lesson ? In  order to check,  we have to fill such kind of diagram.

I-group                                             IІ-group

Write down  words about English holidays and  Kazakh

holidays.

Write down  words about Nauryz holidays and Christmas holidays .

 

 

 

 

 

Christmas holiday                                                Nauryz holiday

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
T-CL-Well done ! Now open your diaries and write down your home-task for the next lesson.Your home-task is Stories 2\1,2,about  Hodja Nasredin for translating and good retelling.

T-giving marks.

T-Our lesson is over. Thank you ,Good bye!

 

Бағалау парағы

 

Аты-жөніTask 1Task 2Task3Task 4Task 5 Marks