Primary, secondary schools in England
Ағылшын тілі сабағы 9-сынып
Сабақтың тақырыбы: Primary, secondary schools in England.
Мақсаты: Англияның бастауыш және орта мектептері туралы мәлімет беру, талқылау өз мектептерімен салыстыру
Міндеттері:1. Оқушылар алған білімдерін жүйелеп, тақырыпқа сай ой бөлісу, мектеп туралы сипаттау.
- Түрлі тапсырмаларды орындату арқылы ауызекі сөйлеу дағдыларын және сөздік қорларын молайту.
- Мектепке деген көзқарастарын жақсарту, сыныптастарын сыйлау, ұстаздарын құрметтеуге баулу.
Сабақтың типі: аралас
Сабақтың түрі: дәстүрлі
Әдіс- тәсілдер: АКТ технологиялары, cын тұрғысынан ойлау, жобалау, білім алуға ынталандыру әдісі, физикалық жаттығу
Жұмыс түрі: сұрақ –жауап, жекелеме, топтық жұмыстар
Құралдар: Мультимедиялық кабинет, интерактивті тақта, компьютерлер, Active Studio:флипчарт, интернет
The Plan of the lesson
- Org.moment
- Checking up homework
III. New lesson
- Work with new words
- Work with text
- Work in groups
- Individual work
- Body exercises (физминутка)
- Watching Video materials about schools
- Work with computers
- Conclusion
- Work with sentences “True” or “False”
- Solving problems “Many pupils don’t like to go to school”
- Рефлексия
V Summing up the results of the lesson. Home task
The Course of the lesson
I Organization moment
- a) T: Good morning, boys!
Cl: Good morning, teacher!
T: Thank you, take your places, please.
Today we speak about schools in England. You’ll know much information about: what age children go to school? What subjects do they study? What do they usually do at the lesson? What kind of school is there? So look at the interactive board I want to show some pictures. (Слайд 1-7)
And now please I want to ask about you, and your school:
1) Are you a good pupil?
2) Is he a pupil?
3) Do you study in the ninth form?
4) Is it large or small?
5) How many floors are there in your school?
6) What subject do you study?
7) What is your favorite lesson?
8) What is difficult for you Math or English?
9) How many lessons do we have on Monday?
II Checking –up home work. (жобалау әдісі – оқушыларға алдын ала өздірінің мектептері туралы таныстыру тапсырмасы берілді ) Let’s imagine. A group of English pupils are coming to our school. You must tell them about our school. It was your homework. Оқушылардың презентациялары: Қосымша 1,2,3
III New lesson
- Work with new words (флипчарт программасының «перде» элементін қолдану арқылы жаңа сөздермен жұмыс)
Attend [ә’tend] қатынасу, бару
Private [‘praivit] жеке меншік
Boarding school [‘bo:diŋ sku:l] интернат
Compulsory [kәm’pΛ lsәri] міндетті
Nursery [‘nә:sri] балалар бақшасы
Infant school [‘infәnt] балалар бақшасы
Junior [‘d3u:njә] бастауыш
Comprehensive [kоmpri’hensive] толық
Secondary school [‘sеkәndәri] орта мектеп
Automatically [, о:tә’m’әtikәli] автоматты
Opportunity [, оpә’tju:niti] мүмкіндік
- Work with text
- a) Before we read the text you must write some questions about what would you know about school in England. I’d like to ask about: when do they go to school? (білім алуға ынталандыру әдісі)
- b) Open the books at the page of 86 Ex 3. Read the text “Schools in England”
Оқушылар мәтінді кезек кезек тізбектеп оқиды. Содан кейін 3 топқа бөлініп әрбір топқа мәтіннің бөліктерін тауып іштей оқып қысқаша айтып береді. (cөйлеу дағдыларын дамыту)
- Work in groups.
Group A: Primary School
Group B: Comprehensive School
Group C: Grammar School
- Individual work
Find in the text. (жекелей жұмыс)
А) жеке меншік мектептер өте қымбат.
В) 5 жасында балалар мектепке дейінгі яғни балабақшаға барып, онда оқуға жазуға, сандарды қолдануға үйренеді.
С) Үлкен мектепке ауысу олардың өміріндегі ең маңызды сәт.
- D) Орта мектепте оқушылар 5 жыл өткізеді.
- E) Онда бірнеше грамматикалық мектептер бар, онда оқушылар тест тапсыру арқылы қабылданады.
Translate the sentences (бұл сөйлемдер кітапта берілмеген)
1) In England the school year begins in September, but not always on the first day of the month, as school never begins on Monday. The English think that Monday is not a good day to start school.
2) Classes usually begin at nine.
3) They have classes on Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday and Friday.
4) Schools in England have names, not numbers.
5) At the age of five primary school children go to infant schools or infant classes where they spend two years till they are seven.
6) In infant schools they spend much time outdoors. They play different games, run and jump.
7) Classes are usually over at four o’clock and then the pupils go home.
8) In some primary schools children wear uniforms but in many primary schools they don’t.
- Body exercises (физминутка) with song
And happy all the time
If you’re happy and you know it, clap your handsIf you’re happy and you know it, clap your handsIf you’re happy and you know itThen your face will surely show itIf you’re happy and you know it, clap your hands If you’re happy and you know it, shake a handIf you’re happy and you know it, shake a handIf you’re happy and you know itThen your face wilt surely show itIf you’re happy and you know it, shake a hand If you’re happy and you know it give a smileIf you’re happy and you know it give a smileIf you’re happy and you know itThen your face will surely show itIf you’re happy and you know it give a smile If you’re happy and you know it, clap your handsIf you’re happy and you know it, shake a handIf you’re happy and you know itThen your face will surely show itIf you’re happy and you know it give a smile
- Watching video about Schools in England (from the Internet)
After watching video pupils must do this exercise (оқушылардың мәтінді қалай түсінгенін тексеру)
Work with computers: Fill in the sentences.
1) The English think that …. is not a good day to start school.
2) Classes usually begin at …..
3) Classes are usually over at …. o’clock
4) Schools in England have …., not numbers.
5) Pupils sit in rows and follow a regular … .
Answers: 1. Мonday 2. Nine 3. Four 4. Names 5. Timetable
V Conclusion
- Work with sentences “True” or “False”
Say if these sentences are true or false. Correct the false ones. ( оқушыларға Т және F таяқшалары беріледі ) Слайд 8
1) T: English children study six days a week. (F).
P1: It is false. English children study five days a week.
2) T: English schools have names, not numbers. (T).
P2: It is true. English schools have names, not numbers.
3) T: In infant schools children spend two years. (T).
P3: It is true.
4) T: Schoolchildren don’t play games in infant schools. (F).
P4: It is false. Schoolchildren play games in infant schools.
5) T: They learn how to read, count and write a little too. (T).
P5: It is true. They learn how to read, count and write a little too.
6) In infant schools children spend much time indoors. (tr. — ішінде) (F).
P6: It is false. In infant schools they spend much time outdoors.
- Solving problems “Many pupils don’t like to go to school”
Мәселені шешу: Many pupils don’t like to go to school. (сын тұрғысынан ойлау технологиясы) Слайд 9
- How to make school attractive for pupils?
- What should be changed at school?
- What subjects should be studied and shouldn’t study at school?
- What is the school of your dream?
Көмектесетін сөздер: modern school, free, high salary, kind, a computer, sport rooms, during break
- Рефлексия
Write down what you know about schools in England, what you want to know and what you learned. Draw a table of this in your notebook
Before reading | After reading | |
K (не білдім?) | W (не білгім келді?) | L (не ұқтым?) |
|
- Summing up the results of the lesson. Home task: Ex 9 p 88 write about schools in Kazakhstan